În articolul 10, se precizează că:

Proprietarii au dreptul să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi au acces, la cerere, la orice document al acesteia.

Cu toate acestea, în lipsa unor specificații clare la care proprietarii să se raporteze într-un eventual demers de solicitare a documentelor asociației, articolul 10 din legea 230/2007 a fost completat prin legea 277/2015.

Această nouă lege stipulează că proprietarii au dreptul de a solicita, în scris, administratorului sau președintelui asociației, o adeverință cu cheltuielile la întreținere defalcate pe datoria de bază și penalități la întreținere, dar și cu modalitatea de calcul a acestor penalități.

legea2772015

Practic, prin introducerea acestei legi devine mai clar atât pentru proprietari, cât și pentru conducerea asociației, ce fel de documente au dreptul să solicite, respectiv să elibereze, în condițiile în care formularea prea vagă din articolul 10 lăsa loc de interpretare, iar administratorilor și președinților le era ușor să refuze eliberarea unei astfel de adeverințe, cu atât mai mult cu cât nu existau indicații precise referitoare la informațiile pe care trebuie să le conțină aceasta.

Între timp, legea 17/2016, intrată în vigoare pe 11 martie 2016, a tranformat afișarea modalității de calcul a listelor de întreținere într-o obligație pentru președinții asociațiilor de proprietari. Concret, aceștia vor trebui ca în fiecare lună, odată cu afișarea listei de întreținere, să afișeze și modalitatea de calcul prin care s-a ajuns la respectivele sume.

Așadar, proprietarii nu trebuie să mai facă niciun demers sau o cerere scrisă pentru a obține adeverința cu cheltuielile la întreținere defalcate, căci căci vor avea acces lunar la aceste informații.

În cazul în care nu se afișează și această listă cu modalitatea de calcul, proprietarii pot face sesizări la primărie, la departamentul care se ocupă de asociațiile de proprietari, iar președinții care încalcă legea sunt pasibili de amenzi de la 500 la 3000 de lei.